Motoryzacja

Filtr cząstek stałych

Niedawno głośno było o procedurze masowego wycinania filtrów DPF z pojazdów zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Takie filtry służą nie tylko i wyłącznie temu, ażeby samochód działał nie gorzej, ale też temu, by do atmosfery nie dostawało się tak na prawdę dużo produktów spalania paliwa. Na nieszczęście część ludzi chcących zaoszczędzić na regeneracji albo wymianie filtra, zdecydowało się go całkowicie wyciąć.

Zmiany prawne ukróciły ten proceder i obecnie takie działanie jest niezgodne z prawem. W pojeździe, w którym wycięto filtr DPF poziom emitowanych spalin jest tak duży, że poważnie zagraża środowisku. Dlatego też takie pojazdy nie przejdą badania technicznego. Jeśli podczas badania diagnosta stwierdzi wycięcie filtra, musi wystawić negatywną decyzję. Wtedy również samochód nie przejdzie badania, a posiadacz będzie musiał go doposażyć w filtr DPF. Dopiero po takim doposażeniu samochód pozytywnie przejdzie przegląd i będzie się mógł poruszać po drogach. Demontaż FAP i DPF są po prostu nieopłacalne, przy tym mogą sprawić, że będziemy posiadać poważne problemy z samochodem. Wielu właścicieli samochodów chce poczynić oszczędności na filtrze, a okazuje się, że swoim złym postępowaniem generuje sobie jedynie niepotrzebne wydatki. Filtry DPF są potrzebne. Nie można zapominać, że chronią one nasze środowisko i zwiększają trwałość silników w samochodach. Niepoprawne wykorzystywanie filtra lub demontaż filtrów dpf są w tej chwili surowo karane. Pomimo iż filtry takie generują dodatkowe koszty, ich wycięcie może się skończyć jeszcze wyższymi kosztami – nie tylko obowiązkiem zakupu nowego filtra.

Polecam: uszkodzona turbosprężarka łódź.