Medycyna i uroda

Za co odpowiada integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna lodz to zdolność organizmu do prawidłowego interpretowania bodźców, które docierają do niego z otoczenia. Rozwija się już u małych dzieci i pozwala im nauczyć się, jak zbudowany jest otaczający świat, zrozumieć go oraz z interpretować. Problemy z integracją sensoryczną zauważalne są już u malutkich dzieci, ale na prawdę bardzo często w pewnych przypadkach dopiero w przedszkolu albo żłobku nauczyciel zwróci uwagę na to, że dziecko potrzebuje pomocy specjalisty.

Nierzadko to, co rodzice odbierali jako upór dziecka, nie jest wcale jego złośliwością a świadczy o pewnym zaburzeniu w sferze SI. Ogólnie rzecz ujmując, gdy występują zaburzenia SI, można zaobserwować u dziecka takie objawy, jak: kłopoty z jedzeniem, przyjmowaniem pokarmów (zaburzenie żucia, niechęć do jedzenia pokarmów twardych, brak kwalifikacji picia całkiem inaczej niż przez słomkę pomimo gotowości wiekowej), zwiększona wrażliwość na dotyk, zwłaszcza z uwzględnieniem zmian temperatury, np. skrajnie negatywna reakcja na dotyk zimną dłonią, słaba koordynacja ruchowa (dziecko na prawdę często przewraca się, może się wydawać, że ma mniejszą sprawność motoryczną, unika aktywności fizycznej, bo mu ona nie wychodzi).. U dzieci w wieku szkolnym dochodzą do tego inne objawy powiązane z umiejętnościami, które dziecko nabywa od pierwszej klasy, a nawet zerówki. Tu pojawić się mogą takie zaburzenia, jak dysgrafia, dyskalkulia, dysleksja, kłopoty społeczne, w szczególności z akceptacją standardów obowiązujących w kategorii, mocno utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak relacji z innymi dziećmi.

Więcej: integracja sensoryczna lodz.